Tuesday, June 16, 2009

Lapangkan Jiwamu Dengan Kemaafan


Kenapa jiwa kita sempit?
Kenapa hati selalu keluh kesah?


Tentunya kita tidak ada banyak masa untuk persoalan-persoalan begini tetapi percayalah, dengan memberi sedikit masa untuk berfikir dan merenung persoalan-persoalan ini sebenarnya merupakan sebahagian dari anak kunci bagi meraih kebahagiaan sebenar.

Hakikat yang selalu tampak dalam kehidupan kita ialah kebahagiaan itu bukan milik semua orang. Ada yang hidup mewah tetapi hati penuh dengan kegelisahan, ada yang miskin tetapi hatinya penuh dengki dan dendam. Ada yang tak punya apa-apa tetapi hatinya lapang bercahaya, ada yang kaya raya tetapi hidupnya sederhana dan tenang. Jadi pokok pangkalnya kekayaan bukan penentu kekayaan jiwa, kemiskinan juga bukan kunci kepasrahan dan lapang dada.

Dalam beberapa bulan ini saya cuba untuk memaafkan semua kesalahan orang lain kepada saya. Tidak kira kesalahan itu berat atau ringan, lama atau baru. Setiap kali saya teringatkan tindakan manusia yang pernah menyakiti hati saya, sayapun istighfar dan cuba untuk memaafkan mereka. Saya cuba menggali keluar alasan atau sangkaan yang terbaik untuk mereka; mungkin mereka tidak tahu, tidak sengaja, mungkin mereka sedang bersedih atau tertekan pada masa itu, kalau saya tidak maafkan merekapun apa untungnya, sekurang-kurangnya Allah akan mengampunkan saya di Akhirat nanti, saya pun orang yang banyak melakukan kesalahan juga dan sebagainya. Ini saya lakukan disetiap masa terutamanya ketika sebelum tidur.

Bukannya mudah tetapi hasilnya lumayan. Setiapkali bertembung wajah dengan mereka, bibir saya akan menguntumkan senyuman yang bukan dibuat-buat. Setiapkali mereka bercakap ada mutiara yang boleh dikutip tidak seperti sebelumnya, setiap kali bertemu hati rasa gelisah, air muka berubah dan apabila mendengar mereka bercakap, langsung tidak ada kebaikan.

Saya berangan-angan jika usaha ini dapat diteruskan sepanjang hayat; tentunya hidup ini penuh kebahagiaan, ketenangan memenuhi hati, kasih sayang dan penghormatan melimpah ruah. Saya terbayangkan hati saya akan memiliki daya sembuh yang terlalu tinggi; seperti wolverine mungkin! Setiapkali terluka terus sembuh berbanding sebelumnya, apabila terluka sedikit…luka-luka itu terus merebak dan membusuk dalam diri hingga keringnya senyuman dibibir kerana kegersangan pada hati dan luka-luka yang mematikannya. Setiap hari baru yang saya tempuhi adalah hari-hari yang bercahaya, tiada lagi dengki dan dendam tiada lagi benci dan sakit hati. Saya juga terbayangkan wajah yang sentiasa muda tersenyum, menyejukkan pandangan orang lain, melimpahkan ketenangan pada jiwa mereka dan jiwa sentiasa lapang dan aman damai.

Ini mungkin angan-angan tetapi bukan mudah untuk dilaksanakan. Hassan Al Basri pernah ditanya, “Adakah syaithan itu tidur?” Jawabnya ringkas tetapi bermakna, “Kalau syaithan itu tidur tentunya kita ada banyak masa untuk berehat.” Syaithan tidak akan pernah putus asa dan lemah semangat untuk sentiasa menanamkan kebencian dijiwa kita, menggembur-gemburkan permusuhan dan membajainya dengan dengki dan iri hati hingga akhirnya pohon dendam pun tumbuh subur dan membuahkan kemarahan dan sakit hati lalu setiapkali dihujung musim kitapun akan mengutip buah-buah kegelisahan yang diliputi bunga-bunga ukhuwah yang bertaburan gugur sebelum sempat ianya mekar dan berkembang untuk mewangikan dan mengindahkan kehidupan.

Dipetik dari: http://my.opera.com/azmibhr/blog/

3 comments:

InkFlow on June 19, 2009 at 12:31 AM said...

waw. selamat kembali~ cepat sungguh ada post baru dr saudara. hmm.. tertanya kemana kah c-box wonder daie???

Anonymous said...

erm, saya pun x tau ke mana peginya shoutbox tuh. kena tya developernya lah.. :D...

-adibah- on June 28, 2009 at 7:46 AM said...

sorry korang...cbox menghilang..huhu..nanti saya letak balik

Post a Comment

Followers

 

Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez